När man ser en kvinna som en bit kött.

Jag gillar Facebook, är inne och kikar ganska ofta.
Det är ganska förutsägbart, förutom statusuppdateringarna så brukar det vara en blandning av roliga klipp och bilder, kryddat med kloka ord och några uppmaningar om att stödja olika bra saker.
Igår får jag upp en naken tjej som posera med ett halsband.
Det är någon jag känner som fått denna bild och en hälsning att "Grattis..bla,bla..hon kommer med DHL idag".
Jag känner inte personen som skickat hälsningen men blir nyfiken hur han/hon ska kunna twista till detta så det blir något kul eller smart av det.
Läser kommentarerna. Medelålders personer som vill att den nakna tjejen ska skickas vidare till dem när födelsedagsbarnet "är färdig med henne". Någon kommenterar fraktpriset och räknar ut hur mycket det blir per kilo bröst... INGET kul och absolut INGET smart.
När man börjar närma sig 50 är man ganska luttrad. Jag suckar och bläddrar vidare.
Men något skaver.
Tankar på gruppvåldtäkten i Täby kommer upp.
Jag går tillbaka och läser en gång till.
Jag tycker att man kan skämta om det mesta men det är viktigt vad vi har för ton när vi gör det.
Om det är ok att medelåldersmänniskor emellan skoja om att skicka runt en naken tjej som någon form av köttbit så kan vi inte bli förvånade när ett gäng tonåringar inte har respekt för en tjej och vilka gränser som gäller.
Allting går igen.
Vi måste visa respekt för varandra.
När den unga tjejen blev våldtagen av ett gäng jämnåriga reagerade många starkt och det var skönt att se.
Det är ALDRIG ok att tvinga någon till sex.
En person lade ut bilder på FB, kontentan var att en tjej ska kunna gå naken, det är fortfarande inte ok att våldta henne.
Samma person skriver en liten kommentar under bilden med den nakna tjejen, inget nedvärderande men heller inget som markerar att han tycker att de övriga kommentatorerna har gått över gränsen.
Jag undrade för mig själv hur de medelålders personerna skulle reagera om jag föreslog att de, för att spara fraktkostnaden,skulle samlas på ett ställe och ha sex med den nakna tjejen..exempelvis i Täby.
 

Tyck till

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0