När Fjortisen vill bli hämtad

Igår skulle Fjortisen sova över hos en av sina mysiga kompisar.
Klockan ett ringer min mobil.
-Heej, vad gör du?
-Sover
-Ok, jag har druckit lite och känner mig jättekonstig. Kan du hämta mig?
-Var är du?
-Jag är precis vid..(Inne i centrum)
-Kommer om några minuter.
När hon kommer in i bilen luktar det lite sprit men hon verkar ok.
-Jag har inte druckit mycket, de bjöd på vin men jag kände mig konstig.
Jag hatar att tappa kontrollen, det var därför jag ringde till dig.
Jag har inte känt så här sedan jag var femton
(då hämtade jag en överförfriskad Fjortis på en födelsedags/fyllefest)
-Tror du att någon har lagt något i ditt glas?
-Nej, jag hade ont i huvudet innan och rätt var det var slog vinet till,
då fick jag panik och ville åka hem. Jag hatar att inte ha kontroll.
Det är jag som brukar ta hand om andra!
Ok, hur funkar vårt samspel?
-Hon ska inte dricka eftersom hon inte är 18 år.
-Hon har talat om för mig att hon dricker, det har hon gjort från första gången.
-Hon ringer alltid och talar om var hon är, vilka som är där osv.
- Hon berättar om sina kompisar, tar hem dem hit och presenterar dem.
-Hon är rädd att göra något så hon förlorar mitt förtroende.
-Jag försöker vara lyhörd och pejla av hur hon har det överlag, att vara en del
av hennes vardag, dels för att det är roligt men också för att kunna stötta.
Faktum kvarstår: hon ska inte dricka och hon vet att jag inte gillar när hon gör det
MEN jag tänker att det viktigaste är att hon har förtroende för mig.
Hon ringer mig när hon känner att något inte är bra eller om det är någon situation
som hon är tveksam över.Alla löser det här på sitt eget sätt och så här blev vår lösning.
Det är inte optimalt men der är en kompromiss som funkar för oss.

Tyck till

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0