Dementorer


Igår var vi på Processutvecklingsdag med jobbet.
(Jag visste inte heller vad det var ;-)
Vi fick lite info eftersom vi ska börja arbeta på ett nytt sätt om 2 veckor.
Dagen avslutades med lekar och middag, men innan det föreläste
en av våra chefer. Han poängterade att vi var en lärande organisation,
att vi var Good enough och att det värsta som kunde hända en människa
och en organisation var att omge sig med bittra människor.
Han hade hakat upp sig på det här med bitterhet.
Han jämförde en bitter människa med Dementorerna i Harry Potter,
de suger ur dig all energi och all glädje.
Han menade att han kunde förutspå de första orden en människa skulle säga,
efter att hon fått besked om att hon var döende.
Om det är en bitter människa säger hon: Varför!?
Om hon är en kreativ människa säger hon: Vad kan vi göra nu?!
Jag tror att det kan ligga något i det?

Tyck till
Postat av: Egoinas mamma

Så otroligt sant! Sen fattar jag inte poängen med att vara bitter, men det blir man antagligen enbart om man inte är medveten om det.. Synd, man förstör ju som mest för sig själv.



Ha en underbar dag! :D

2009-10-01 @ 18:03:43
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Gun

Det kan nog ligga mycket i det tror jag.

Jag hatar att leka på utbildningsdagar. På tal om att vara bitter...:D

2009-10-01 @ 18:25:12
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Everyday Matters

Hmmmm det är nog sant det där med att det är inte hur man har det, utan hur man tar det, som räknas.

Postat av: Barbro Binda

Bitterhet är den värsta sjukdomen som finns. Så jag bestämde mig tidigt för att ALDRIG låta bitterheten få fäste i mig. Det lyckades! :-) Kram på dig fjortismorsan!

2009-10-01 @ 19:37:22
URL: http://barbrobinda.blogspot.com
Postat av: Fjortisensmorsa

Kan bara hålla med er, kloka kvinnor!! ;-) Kram tillbaka!!

2009-10-01 @ 19:49:40
Postat av: segsliten

Bitterhet är ett riktigt elände. Jag kan inte annat än hålla med resten av gänget(ovanstående kommentatorer).

Kram ☺

2009-10-01 @ 20:48:59
Postat av: Nanna

Hoppas du har en underbar fredag! :)

2009-10-02 @ 10:08:25
URL: http://honkytonkangel.blogg.se/
Postat av: Katinka på www.farmorsbloggen.se

Ja, det är sant, bitterhet kan förgifta en organisation och vilket sällskap som helst. Problemet är dock - hur hanterar/hjälper man en människa som är bitter? Man kan ju inte eliminera henne/honom. Man måste på något sätt neutralisera den personen. Men hur? Inte alls lätt!

2009-10-02 @ 16:27:06
URL: http://www.farmorsbloggen.se

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0