Mors dag



Jag tycker att Morsdag är ganska fånigt.
Däremot finns det inget fånigt med att vara mamma.
På bilden ser ni min älskade mormor Stina.
Hon födde 11 barn.
Alla överlevde.
När Fjortisen föddes var hon Stinas 20:e barnbarnsbarn.
Stina tyckte att Fjortisen var den "finaste baby hon hade sett"
och hon stod bredvid skötbordet och kikade när vi bytte den första blöjan.
Mormor träffade morfar på ett "Lakesjå".
Så kallades det när drängarna hjälpte pigorna med vårtvätten,
då man tvättade tunga mattor nere vid sjön.
På kvällen, när man tvättat klart, var det dans.
Morfar tyckte att mormor var den vackraste flickan av alla,
och så fortsatte han att se henne hela livet.
Stina älskade skogen och när hon inte orkade plocka svampen själv
så gick hon och pekade med sin käpp och så plockade vi svampen åt henne.
Stina somnade in när hon satt i sin stol framför tv´n och klippte matt trasor.
När vi tog farväl av henne i kapellet hade hon sina "tottetofflor" på sig.
("Tottetofflorna"  hade hon alltid på sig när hon skulle ut på altanen och mata igelkottarna.)
Tänker lite extra på min goa mormor idag och på min pigga mamma
som mer och mer liknar sin mamma för varje dag som går.
Jag känner att jag går i deras fotspår och Fjortisen kommer traska efter.
Det är inga dumma spår att traska i.
 

Tyck till
Postat av: diana

Vilket fint inlägg :)

2009-05-31 @ 12:07:26
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: liten pa jorden,men STOR i orden

Åh,vilket fint inlägg! snörvel

Gjorde att jag fick lite grus i ögat ju..=)



svar: Jo,hönsmamma kommer jag nog alltid att vara..=) första gången han drar iväg sådär..5 dagar utan mamsen..uscha...=)



Kram

2009-06-01 @ 01:32:02
URL: http://www.metrobloggen.se/jesmol

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0