Anorexi

Igår skulle vi som vanligt fira sommarlov genom att gå ut och äta
med fjortisens bästa vän Glasstant, och hennes familj.
En stund in mumsandet blev fjortisen tystare och tystare.
- Mamma, är det ok om jag går hem, jag mår illa?
-Ehh? Ja..ska jag skjutsa hem dig?
-Nej, jag behöver frisk luft. Leeendet kan möta mig.
-Ok?
En liten stund senare ringer Fjortisen och gråter.
Hon ville gå hem för hon blev så ledsen när hon såg Glasstant.
Vår Glasstant såg inte pigg ut.
Ögonen har slocknat igen
Hon petar i maten igen.
Skrattet har försvunnit.
Svaren kommer mekaniskt utan liv.
Oron växer genast.
Nu har hon klarat sig ganska bra i ett år men vi minns alldeles för tydligt.
Minns sommaren när hon gick som ett litet spöke.
Så smal att till och med barn baddräkten, sedan länge urvuxen, hängde på hennes kropp.
Minns besöken på barnpsyk.
Våran älskade Glasstant.
För stora krav på sig själv.
Viktkommentarer i en känslig ålder.
Nu håller vi tummarna och hoppas att Glasstant inte ska falla tillbaka i gamla mönster.
Vi vill inte vakta utanför toan med hjärtat i halsgropen.
Stirra på hennes tallrik när hon äter..
Önskar att vi kunde göra något.
(Fjortisen bad mig ringa till Glasstants pappa och höra mig för.
Det ska jag förstås göra, igen)
Försöka stötta.

Du är bäst precis som du är Glasstant!

Tyck till
Postat av: Egoinas mamma

Låter så jobbigt! Jag har inga erfarenheter av ätstörningar, vare sig mig själv eller någon i min närhet, men jag kan tänka mig att man känner sig hjälplös!!

2009-06-13 @ 17:24:34
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: ironia

Vad bra du skriver. Jag började läsa texten utan att läsa rubriken och ett tag in i texten så blev jag tårögd och berörd...

2009-06-13 @ 18:28:46
URL: http://www.ironiasblogg.wordpress.com
Postat av: Sill-Britt

Stackars lilla flicka, det är starka "demoner" hon slåss mot. Tur hon har er omkring sig, som ser och som bryr sig!

2009-06-13 @ 20:39:37
URL: http://www.metrobloggen.se/babiantuttar
Postat av: diana

Hemskt när det är så. Bra att stötta. Det behövs. Min Arton hade en sådan period. Min Mini är tvärtom. Knubbig och stolt. Snacka om två olika ungar.

2009-06-13 @ 20:50:01
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: Cissi

Åh gumman! Vilken tur att ni finns där.

Postat av: fjortisensmorsa

Tacka för omtanken! Det känns lite hopplöst när man ser att det börjar om igen..även om man vet att hon alltid kommer att få brottas med den här problematiken. Kram!

2009-06-14 @ 10:46:06
URL: http://fjortisenochmorsan.blogg.se/

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0