Tematrio spänning



Lyrans noblesser har Tema trio- Spänning.
När jag var mindre älskade jag att läsa deckare och rysare,nu för tiden är jag mera lättskrämd.

Salems Lot (och Det ,kan inte välja!) av Stephen King
Jag var 20 år när jag läste Salems lot, staden som försvann.
Jag jobbade på krogen och skulle möta min bästa kompis som slutade 24.00.
Bilen stod på parkeringen på husets baksida.
Jag öppnar dörren, kikar upp och ser molnen snabbt dra förbi fullmånen.
Jag sprang till bilen, livrädd för vampyrer! SÅ bra är boken! ;-)

Flickan från ovan av Alice Sebold
Läste den för något år sedan. Var tvungen att bläddra förbi några sidor..jag VÅGADE inte läsa;-)
Boken har en annorlunda infalls vinkel. En flicka mördas men hon finns hela tiden med i handlingen ,
på ett mycket speciellt sätt. Kan inte avslöja hur, det är en del av bokens poäng.
Har du inte redan läst den så måste du göra det nu!

Historikern av Elisabeth Kostova
Här blandas historia och fiktion till en spännande berättelse om en ung kvinna
som, i en bok i sin fars bibliotek, hittar ett gulnat brev med en olycksbådande inledning.
Sidorna i boken är tomma förutom ett träsnitt av en drake med texten Drakulya.
Det visar sig att hennes far, som ung, forskat i legenden kring Dracula
och nu vill hon fortsätta hans efterforskningar,trots att hennes far avråder henne.
Hennes far försvinner och hon ger sig iväg för att leta efter honom.
Även den här boken är annorlunda i sitt sätt att berätta.
Den är välskriven och välunderbygd, därför svår att skak av sig.
Var legenden om Dracula faktiskt helt sann?
En spännande bok i sommar regnet.

Tyck till
Postat av: Janne

Hej!



Både Salems Lot och Det är fantastiskt bra böcker men det är Stephen King som har skrivit dom.



Om du kommer över din rädsla och vill läsa en riktigt bra rysare med Dean R Koontz ska du läsa Phantoms. Jag höll jag på att baja på mig när jag läste den.

Även The Exorcist av William Peter Blatty är sjukt skrämmande och bra. Det är boken som filmen baseras på.



Tack för dom övriga boktipsen.

Jag älskar att läsa rysare/skräck med det är svårt att hitta riktigt bra sådana.

2009-07-20 @ 16:23:35
Postat av: Ann

Håller ögonen öppna efter fler romaner av Alice Sebold för läsglädjens skull och det tack vare <i>Flickan från ovan</i> som jag läste då den kom ut 2003. Det är just den annorlunda vinkeln ur den litterära karaktärens men också ur ett inifrånperspektiv som gör boken så otroligt bra - att jag som läsare är så närvarande.

2009-07-20 @ 20:01:26
URL: http://itsread.wordpress.com/
Postat av: fjortisensmorsa

Janne: Självklart är det King, hjärnsläpp! Tack för lästipsen!!..Bajsa på dig sa du..hm. Jag lär väl avlida!

Ann: Kan bara hålla med! Riktigt bra.

2009-07-20 @ 22:41:18
URL: http://fjortisenochmorsan.blogg.se/
Postat av: Lyran

Historikern blev jag nyfiken på utifrån din beskrivning, tack för tipset!

2009-07-21 @ 10:24:10
URL: http://lyrannobel.blogspot.com
Postat av: Kim

Har även jag läst Historikern, en av dom bästa böckerna jag har läst i mitt 20 åriga liv! Har läst om den ett antal gånger oxå, men de e ett tag sen sist! Får ta och rota fram den ur bok högarna så man kan läsa den igen! :)

2009-07-23 @ 03:52:12
URL: http://lundeborg.blogg.se/

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0