Jag kan ändå inte påverka....

Det spelar ändå ingen roll vad jag tycker.
Barnen lyssnar ändå inte på mig.
Jag kan ändå inte göra något åt det.
Det är ändå chefen som bestämmer.
Verkar som om offer tänkandet sprider sig.

Varför gör en del sig själva till offer?
Lägger sig på rygg och visar strupen.
Man ger upp innan man ens har försökt.

Vad vinner man på att vara ett offer?
Man slipper ansvar.
Man kan skylla på någon annan om något går fel.
Man behöver inte ta kontroll.

Det är viktigt att tänka på att man alltid har ett val:
vill jag göra mig till offer eller väljer jag att låta bli.

Väljer man att ta inte vara ett offer så väljer man möjligheten att förändra.
Man tar kontroll över sitt liv.
Man tar ansvar för sina beslut och vad som händer i livet.
Självklart händer saker som du inte kan styra över
men du kan bestämma hur/om du vill tackla bekymren.

Tankar på det?

Tyck till
Postat av: Bittan

ja mina tankar på det är att du har alldeles rätt.kloka och sanna ord. så ofta jag stöter på människor omkring mig som väljer offerrollen i stället för att välja att förändra. verkar vara en enklare väg för dem. För mig är det svårt att förstå att man väljer att bara lägga sig ner och låta allt vara oföränderligt...

2009-07-10 @ 22:35:49
URL: http://birgittaelvysdotter.webblogg.se/

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0