Mitt liv som hacker

Nu ska vi på en tripp lååångt tillbaka i tiden.
Vår klass ska för första gången få prova de nya datorerna.
Vi satte oss två och två framför de svarta skärmarna
och tittade på ett litet grönt streck längst upp i vänstra hörnet.
Ingen i klassen hade en dator hemma.
Vi fick ett stencilerat papper med blå /lila text
(ni som var med på den tiden känner fortfarande lukten om ni blundar)
vi skulle följa instruktionerna noga och OM vi hade gjort rätt
skulle det krypa en mask på skärmen, sa vår lite stressade fröken.
Men, lade hon, ni får vara försiktiga! Om ni gör fel kan all data förstöras!
Pedagogiskt!
Nu satt en hel klass livrädda  "vi-hoppas-få-se-en-mask
och inte du-har-förstört-hela-databasen" försiktigt pickande
på tangenterna.
Frågade man något, sprang fröken dit och ropade:
-Vad har du tryckt på!?!
Såg aldrig till någon mask och allt eventuellt intresse för data dog i den där salen.
å andra sidan var data ingenting som fanns i vår värld då så jag kan inte påstå
att det var någon förlust.. vad gick jag miste om..att bli en datanörd..starta ett eget  bolag
tjäna 42 miljarder..eh, men jag är inte bitter

Vi var på en datakurs på jobbet och Bosse/jobbarkompis/datalärare säger:
-Tryck på valfri tangent!
Det går en lite stund sedan tittar en stirrig Kristina/jobbarkompis upp från tangentbordet.
-Jag har ingen "Valfri tangent" på mitt tangent bord!!

När mina barn var små pickade de vilt på tangentbordet, vadå raderas eller synas en mask!?
Jag kände att jag inte kunde vara så mesig, dags att börja picka loss.
Snacka om att ha läggning för data, att jag inte upptäckt det tidigare, *pick,pick*
"Skulle kanske röja lite i datorn så den blir snabbare, som vi hackers gör"
Raderade, slängde och kände att Pentagon fick vara nervösa,inget kunde stoppa mig.
Sedan skulle jag kolla min mail.
Gick INTE komma ut på nätet.
Skit dator, skit modem..något fungerade bevisligen inte.
Ringde min dåvarande man, skällde lite på honom och undrade om han visste vad det var för fel..
han som var på turné 30 mil bort.
Någon..(okänt vem)..hade slängt programmet som behövdes för nätuppkopplingen.
VEM kan ha varit SÅ dum...

Nu saggar min dator, kanske dags att rensa lite?
Vi hörs om ett tag..om jag har någon anslutning ;-)

Tyck till
Postat av: diana

Känns som igår, när man fortfarande var lite rädd för datorn ;)

2009-08-22 @ 16:14:13
URL: http://www.metrobloggen.se/skvallerbitchen
Postat av: Fjortisensmorsa

Skönt att höra att det inte bara var jag, Diana!

2009-08-22 @ 16:39:05
URL: http://fjortisenochmorsan.blogg.se/

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0