Fjortisen&alkoholen

Nu har det börjats festa bland Fjortisens kompisar.
För några helger sedan hjälpte Fjortisen en
överförfriskad kompis hem.
Han lär inte vara den sista.
Fjortisen har också druckit, men tydligen inte blivit full.
(Vad det nu spelar för roll, det gör inte saken bättre)
Hon har stulit Bacardi Razz, ljugit om det och sedan
brutit ihop och lipat för att hon skämdes så.
Hon talar om när det eventuellt ska drickas
på festerna hon går på och hon talar om var de är
och vilka som är med på festen.
Då tycker hon att det är ok.
Att jag borde vara nöjd, "hon är ju i alla fall ärlig"
Mitt mantra är "Jag vill inte att du dricker!"
Jag är inte den första tonårsmamman med de här bekymren
och tyvärr inte den sista, men det gör inte saken lättare.
Jag tror inte på förbud, förbud brukar enligt min
erfarenhet bara leda till lögner och maktkamp.
Å andra sidan kan ingen påstå att min strategi vinner några
stora segrar på alkoholfronten heller..men vi har i alla fall en dialog.
*Djup suck!*

Tyck till
Postat av: Yasha

suck Fan vad svårt... jag antar att man ska vara glad att de pratar med en, men samtidigt så är det så destruktivt och har inte ett skit med att växa upp och bli självständig att göra. Det är fan bara korkat, så det bästa vore att låsa in dem. Tills de fattar bättre. De är så korkade. arg

2010-05-21 @ 18:54:38
Postat av: Fjortisensmorsa

Lysande idé Yasha! Inlåsning ett par år skulle helt klart minska mängden gråa hår på min skalle!Kan bara hålla med dig förövrigt..suck

2010-05-22 @ 00:42:51
Postat av: Linda

Förstår att det måste vara skitjobbigt som förälder, men det är en period som iallafall jag lärde mig mycket av, var glad för dialogen- den hade aldrig jag med mina föräldrar

2010-05-22 @ 12:04:29
URL: http://furbeesvarld.blogg.se/
Postat av: Fjortisensmorsa

Linda:Det är jobbigt att hitta en balans mellan självständighet och föräldraansvar..det är så mycket nu,men jag är glad för dialogen- då har man en chans att vara delaktig..i alla fall lite ;-)

2010-05-22 @ 20:48:54
Postat av: Linda

Du är nog mer delaktig än du tror.. Ge henne utrymme, och chansen att "lära av sina misstag" och du kommer vara den första som hon ringer när det behövs eller pratar med...

2010-05-23 @ 04:32:27
URL: http://furbeesvarld.blogg.se/
Postat av: Fjortisensmorsa

Tack för tanken Linda, jag tror och hoppas att du har rätt..nu gäller det bara att backa undan lagom långt..och låsa in hönsmamman i en garderob! ;-)

2010-05-23 @ 07:06:11
Postat av: Ulrika

Jag är inte riktigt där än - kompisarna dricker men mina egna har låtit bli, än så länge - peppar, peppar... Huvudsaken måste väl ändå vara att de vet att de alltid kan ringa om något går snett, om de mår dåligt eller något händer. Att de vågar komma hem även om de har druckit och att de förstår att man vill deras bästa och alltid kommer att hjälpa dem. Det tror jag nog din Fjortis vet. Det är svårt att vara förälder och inte lätt att vara ung... Kramar!

2010-05-23 @ 17:25:09
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Fjortisensmorsa

Håller med dig Ulrika, det viktigaste är att de alltid vågar ringa-i alla lägen!..Kan inte tonåren gå fort!!;-)

2010-05-23 @ 20:24:28
Postat av: Sara

Jag tror att det är skit bra att ha en dialog! Min erfarenhet är att alla dricker lika mycket oavsett vad föräldrarna säger. Men att de som fått ett förbud av sina föräldrar inte vågar ringa dem om det blivit så att de råkat få i sig för mycket. Och hur mycket farligt kan det inte hända en däckad tjej/kille? Vi som hade föräldrar som vi vågade ringa till blev åtminståne inte utsatta för den risken...



Hoppas att det går bra iaf, och ni slipper några katastrofer. ;-)

2010-05-25 @ 11:20:55
URL: http://www.metrobloggen.se/sarasliv
Postat av: Fjortisensmorsa

Tack för kommentaren Sara, känns skönt att få lite positiv feedback..för det är SVÅRT att vara fjortisförälder :-)

2010-05-25 @ 18:10:49

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0