Om viljan och döden



Farmorsbloggen skriver om förändringar och boken The Secret.
"Där står bl a om hur man drar till sig det man tänker på.
Lycka såväl som olycka.
En orimlig och cynisk teori om man drar den till sin spets. 
Betyder det att man får skylla sig själv för ALS eller cancer eller flygolyckor?
Men en spännande och magisk teori om man bara plockar det man gillar
."

Jag har funderat mycket över det där.
I olika sammanhang har tankar förts fram om att
"Har man bara viljan kan man tillfriskna"
"Tänk dig frisk"
och nu : "Man drar till sig olycka genom sina tankar"
Jag tror verkligen att viljan kan försätta berg, MEN inte alltid.
Ibland måste kroppen ge efter för sjukdommen och det får på INGET vis
ses som om den svårt sjuka människan inte VILLE leva tillräckligt mycket.
Tänker man så, så skuldbelägger man en redan hårt drabbad människa.
Jag tror inte att någon ger upp livet utan kamp.
När jag var ganska ny som sköterska träffade jag en patient som gjorde
ett starkt intryck på mig.
Hon hette Ingrid och hon talade tidigt om att hon snart skulle dö,
men inte förrän juldagen hade passerat för då hade hon och maken
bröllopsdag och hon ville inte att hennes anhöriga skulle förknippa
julen med sorg.
Julen närmade sig och Ingrid blev sämre, men som hon hade sagt
så fick hon fira julen och sin bröllopsdag.
På annandagens morgon frågade jag henne hur hon mådde.
Hon log ett trött leende och sa "Nu orkar jag inte mera"
Senare på eftermiddagen somnade hon in.
Jag tror att viljan kan ta en långt men ibland räcker det inte
hur gärna man än vill, ibland är sjukdomen och döden starkare än viljan
och det måste vi förstå och acceptera.

Tyck till
Postat av: diana

Vad bra skrivet och jag tror du har rätt. När min svärfar låg för döden, så ringde de från sjukhuset. Det tog oss 45 minuter att komma dit och vi trodde det var för sent. Efter en kvart, då min man suttit och hållit hans hand (han låg i koma) så somnade han in.

2009-09-14 @ 12:59:46
URL: http://www.metrobloggen.se/diana
Postat av: Katinka

Jag håller med dig i allt! Det vore hemskt om människor kände skuld för att de inte "klarar av" att tänka sig friska från svåra sjukdomar. Ännu hemskare om man tror att det är ens eget fel när huset brinner ner eller ens barn får cancer. Den delen av "Lagen om Attraktion" vill jag verkligen ta avstånd ifrån. Katinka

2009-09-17 @ 21:39:21
URL: http://www.farmorsbloggen.se

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0