Tematrio USA

Tematrio - USA

Det har blivit tradition att välja teman utifrån Nationaldagar och eftersom det nyligen firats 4th of July kan ni nog gissa temat. Att välja bland USA:s alla författare är inte lätt, men det är vad ni får i uppgift att göra.

Berätta om tre romaner/texter skrivna av författare från USA!



1. Gudfadern av Mario Puzo 
Behöver kanske inte någon längre presentation.
Ett stycke amerikansk historia om en invandrande familj.
En inblick i maffians utveckling i USA.
Skriven med ett språk som är kort, tufft och rakt på sak men ändå målande.
Jag älskade boken första gången jag läste den och vissa partier sitter fortfarande fast i minnet.

2. Eddies oäkting av William Kowalski
Thomas Mann, en whiskey pimplande gammal man, bor ensam på sin gård.
Han dränker sina sorger efter sonen Eddies död i Vietnam.
En dag ställer någon en korg med en nyfödd pojke på Thomas trappa.
Det sitter en lapp på korgen där det står "Eddies oäkting".
Man får följa, "Eddies oäkting", Billy när han växer upp.
Hans farfar berättar färgstarka historier om släkten men han kan inte hjälpa Billy
med svaret på frågan om vem som är hans mamma.
En bok om enkla förhållanden, kärlek och tillhörighet.
Boken har ett nästan suggestivt språk som man förtrollas av.

3. Systrar i jeans av Ann Brashares
En serie på fyra böcker om fyra amerikanska tjejer som vuxit upp tillsammans.
De är bästa vänner och även om böckerna är "ungdoms böcker"
så tycker jag att man har STOR behålling av dem även som vuxen.
Böckerna berättar på ett bra sätt om tjejers vänskap, om att växa upp,om sorg och kärlek.
Språket är målande, enkelt och medryckande.
Som mamma till en tonårstjej känns det upplyftande med en mera nyanserad bild
av tonårstjejer än den gängse förekommande.
Det är sällan man stöter på böcker där unga tjejers vänskap beskrivs så fint och som något viktigt.

Såg att någon "fuskat" och lagt till en "bubblare"..
Hotell New Hampshire av John Irving
Läs boken bara för hans sätt att skriva.
Vilket språk!
(Det var den första John Irving bok jag läste, kanske därför jag blev så förtjust i den?)

Tyck till
Postat av: Lyran

Hotell New Hampshire är en av hans bästa. Jag kommer också ihåg att jag gillade Gudfadern fast för en gångs skulle tycker jag ännu mer om filmerna.

2009-07-13 @ 10:54:00
URL: http://lyrannobel.blogspot.com

Tycker du, tycker jag, tycker vem?:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0